Cambios en el Reglamento de Transporte Terrestres

Recentment ha aparegut en els mitjans de comunicació generalistes la confusa notícia de l’exigència de tenir el batxillerat per a exercir com a conductor professional en el sector del transport per carretera, prevista en el nou Reglament espanyol de Transports Terrestres.

La veritat és que el passat 15 de febrer de 2019, el Consell de Ministres va aprovar canvi en el Reglament de Transports Terrestres (ROTT), que ha entrat en vigor des de la seva aparició en el Boletín Oficial del Estado (BOE) el passat 21 de febrer de 2019.

A continuació destacarem les diverses mesures que els conductors de vehicles de transport de mercaderies per carretera han de complir, i tractarem de ressaltar les relatives als requisits i sancions. Encara així recomanem a tots els professionals del transport terrestre llegir el BOE detingudament per a saber els seus drets i obligacions. Comencem doncs!

 

– Si es vol accedir al títol professional de transport per carretera, caldrà acreditar un nivell acadèmic previ de Batxiller o FP. El nou examen de capacitació es durà a terme a partir de l’1 de juliol de 2020.

– La comissió o reincidència, especificada en l’Índex de Reiteració Infractora (IRI), d’infraccions greus suposarà la coneguda com a pèrdua de l’honorabilitat, que comportarà la suspensió de l’autorització per a realitzar aquest tipus de transport durant un any.

– D’altra banda, s’han endurit les multes a imposar pels excessos de pes, així com les sancions per realitzar el descans setmanal dins de la cabina del vehicle.

– Es reconeix la figura del gestor de transport, que tindrà una relació inequívoca amb l’empresa i responsabilitats en ella.

– Es manté el requisit de l’antiguitat inicial màxima (cinc mesos), però s’elimina el de la flota mínima a l’hora de poder començar l’activitat.

– Modificació del Comitè Nacional del Transport.

– Variacions en els continguts obligatoris del document de control.

 

Cambios en el Reglamento de Transporte Terrestres

Com comentàvem en l’inici, la qual cosa ha transcendit més en els mitjans ha estat això de “acreditar un nivell acadèmic de Batxiller per a ser transportista”. La realitat és que aquesta implementació de la reglamentació europea només afecta als qui pretenguin ser nous empresaris transportistes. Que a fi de poder gestionar adequadament la seva empresa, hauran d’acreditar un nivell acadèmic previ equivalent a formació ensenyament secundari (això és, batxillerat) o formació professional.

De fet, aquest nou requisit sol s’exigirà als nous empresaris que pretenguin accedir al sector des d’el mes de febrer passat.

En tot cas, aquesta qualificació formativa no és exigible per als conductors professionals que en el futur pretenguin treballar en el sector del transport per carretera, per als quals es mantindran els mateixos requisits de posseir el permís de conducció de la classe que es requereixi i el corresponent certificat d’aptitud professional.

Es calcula que actualment a Espanya som més de 500.000 conductors professionals que exercim en el sector del transport per carretera. S’estima que més de 15.000 conductors professionals seran necessaris per a cobrir els llocs de treball vacants en empreses de transport espanyoles.

 

Cambios en el Reglamento de Transporte Terrestres

En Fènix Transport ajudem clients i conductors millorant la seva col·laboració i relacions. Connectant-los amb eines útils, senzilles, innovadores i accessibles.

Així que ja saps, pots ser un transportista… o ser Conductor Fènix 😉 T’esperem!

 

 

Fuentes:

Agència Estatal Butlletí de l’Estat.

Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya.